SEKTOR UNUTRAŠNJE KONTROLE POLICIJE

small logo

Sektor unutrašnje kontrole policije (nekadašnja Služba generalnog inspektora i Generalni inspektorat RJB) je zajedno sa Misijom OEBS u Srbiji i Crnoj Gori izradila brošuru "POLICIJA U SLUŽBI GRAĐANA - PODNOŠENJE ŽALBI NA RAD POLICIJE" . Brošura je štampana na srpskom jeziku (ćirilično i latinično) i albanskom jeziku, a uskoro će biti štampane na mađarskom i romskom jeziku.

Dana 7. decembra 2004. godine generalni inspektor Vladimir Božović je zajedno sa ambasadorom Mauriciom Masarijem, šefom Misije OEBS-a u SCG, delio građanima ove brošure u Knez Mihajlovoj ulici u Beogradu.

Prilikom posete OUP Preševo i OUP Bujanovac, 13. januara 2005. godine, generalni inspektor je podelio više hiljada brošura na albanskom jeziku.

Sadržaj brošura na srpskom i albanskom jeziku možete preuzeti sa leve strane prezentacije!

 

PODNOŠENJE ŽALBI NA RAD POLICIJE

1. Da li treba da uložim žalbu/predstavku na rad policije?

Žalbu na rad radnika policije i ostalih radnika Ministarstva unutrašnjih poslova možete da uložite ukoliko ste uočili neku nepravilnost ili propust u njihovom radu, odnosno ako smatrate;

· da su bili nepristojni prema Vama,
· da su upotrebili prekomernu silu,
· da su Vas nezakonito uhapsili,
· ili da su na neki drugi način prekršili Vaša prava.

Ukazivanjem na nezakonito i neprofesionalno ponašanje pripadnika Ministarstva građani pomažu Sektoru unutrašnje kontrole policije (nekadašnja Služba generalnog inspektora i Generalni inspektorat RJB) da utvrdi zloupotrebe i druge nepravilnosti i preduzme zakonom propisane mere.

2. Šta treba da navedem u žalbi?

U žalbi treba da navedete:

kratak opis postupanja radnika Ministarstva zbog kojeg podnosite žalbu/predstavku (vreme i mesto događaja; šta se desilo, i druge korisne podatke poput broja službene značke policajca, broja registarskih tablica službenog vozila, i slično),
· ima li drugih svedoka, osim Vas i policajca, i kako se sa njima može stupiti u kontakt,
· opis posledica postupanja radnika Ministarstva na koje se žalite (svi postojeći dokazi o povredi ili šteti: medicinska dokumentacija, foto dokumentacija i drugo),
· lične podatke podnosioca žalbe/predstavke, uključujući adresu stanovanja, ukoliko podnosilac želi da uloži žalbu pod punim imenom i prezimenom, što se preporučuje.

Žalba/predstavka može da bude i anonimna. Žalba/predstavka može da bude podneta u pisanoj formi ili usmeno. Savetuje se da to učinite u što kraćem roku posle događaja na koji se pritužba odnosi.

3. Kako da podnesem žalbu/predstavku?

Žalbu/predstavku protiv radnika Ministarstva možete da podnesete:

· Sektoru unutrašnje kontrole policije,
· najbližem Sekretarijatu unutrašnjih poslova (SUP),

· najbližem Odeljenju unutrašnjih poslova (OUP) ili policijskoj stanici,
· Birou za žalbe i predstavke građana pri Kabinetu ministra unutrašnjih poslova.

Predstavku možete da uložite lično ili posredstvom ovlašćenog zastupnika (na primer neke nevladine organizacije koja pruža pravnu pomoć ili svog advokata). Da bi neko mogao da Vas zastupa, morate ga pismeno ovlastiti.

4. Šta će se desiti s mojom žalbom/predstavkom?

Posle prijema žalbe/predstavke Sektor unutrašnje kontrole policije pristupiće detaljnoj proveri navoda:

- obaviće razgovor sa podnosiocem žalbe/predstavke, očevicima i drugima za koje proceni da su upoznati sa događajem opisanim u žalbi/predstavki,
· utvrdiće identitet radnika Ministarstva protiv koga je podneta žalba/predstavka, ukoliko njegov identitet nije naveden, kao i identitet ostalih navedenih osoba,
- prikupiće i proveriti službenu dokumentaciju,
· pribaviće medicinsku i drugu dokumentaciju koja bi mogla da posluži za utvrđivanje činjenica,
· obaviće i sve druge potrebne provere.

5. Šta će se desiti posle provere moje žalbe/predstavke?

Podnosilac žalbe/predstavke obavezno će biti obavešten o rezultatima provera i o merama koje će biti preduzete prema odgovornim radnicima Ministarstva.

Ukoliko bude utvrđeno da je žalba osnovana biće podneta:

· krivična prijava nadležnom tužilaštvu ukoliko postoji osnovana sumnja da je izvršeno krivično delo,
· prekršajna prijava nadležnom opštinskom sudu za prekršaje ukoliko je reč o učinjenom prekršaju,
· disciplinska prijava i zahtev za pokretanje disciplinskog postupka u slučaju povrede radnih obaveza i dužnosti,
· podnosilac predstavke će na vreme i detaljno biti obavešten o eventualnoj potrebi da se pojavi kao svedok na raspravi u okviru disciplinskog postupka.

Istovremeno, protiv svakog ko podnese lažnu prijavu protiv radnika Ministarstva može da bude poveden krivični postupak pred nadležnim sudom. Takođe, pripadnik Ministarstva protiv koga je podneta lažna prijava može podnosioca da tuži nadležnom sudu.

6. Šta ako policija ništa ne preduzme? Mogu li da podnesem tužbu sudu?

Ukoliko se ništa ne može preduzeti povodom Vaše žalbe/predstavke, Sektor unutrašnje kontrole policije će Vas pismeno obavestiti o tome.

Ukoliko kao podnosilac žalbe/predstavke niste zadovoljni preduzetim merama radi provere pritužbi, odnosno niste zadovoljni ishodom postupka, možete da podnesete krivičnu prijavu neposredno nadležnom državnom tužiocu, ukoliko smatrate da u postupanju radnika Ministarstva ima elemenat krivičnog dela:

· da podnesete privatnu tužbu nadležnom sudu za krivična dela koja se gone po privatnoj tužbi,
· da pokrenete postupak za naknadu štete pred nadležnim sudom.

Za savet o pokretanju ovih postupaka obratite se službi pravne pomoći u svojoj opštini ili advokatu.

7. Šta ako ne želim da sarađujem posle podnošenja žalbe/predstavke?

Navode svih žalbi/predstavki - i anonimnih i potpisanih -Sektor unutrašnje kontrole policije detaljno proverava.
Ipak, ukoliko podnosilac žalbe/predstavke prihvati saradnju, događaj na koji se žali biće lakše i potpunije rasvetljen.

Adresa Sektor unutrašnje kontrole policije, nadležne za pritužbe građana
MUP Srbije, Sektor unutrašnje kontrole policije
Bulevar AVNOJ-a 104
11070 Beograd
Telefon: 011/ 300-81-83
Elektronska pošta:
inspektor@mup.sr.gov.yu